Verhoog je weerstand (6 tips)

Iedereen is vatbaar voor Corona en het is nog onduidelijk hoe gevaarlijk deze ziekte is.

Volg om je te wapenen tegen het Corona-virus sowieso de adviezen van het RIVM. Dat betekent: geen handen schudden, niezen in je elleboog en zoveel mogelijk thuisblijven. Bekijk hier de meest actuele adviezen van het RIVM.

Daarnaast kun je alleen je algemene weerstand tegen ziektes opbouwen. In deze post delen we de drie belangrijkste tips om jouw weerstand een boost te geven.

Slaap meer en beter

Het allerbelangrijkste voor je weerstand is om zo veel mogelijk en zo goed mogelijk te slapen. Slaap geeft je lichaam de rust die het nodig heeft om zijn immuunsysteem op peil te houden en eventuele infecties te bestrijden.

Slaap daarom iedere nacht 8 uur of meer. Het is een fabeltje dat mensen op 5 of 6 uur slaap ook optimaal zouden functioneren. Natuurlijk kun je prima af met een keertje 5 uur slaap, maar dit is wel degelijk slecht voor je weerstand (bron: Why we sleep van Matthew Walker). En in tijden van een pandemie is je weerstand belangrijker dan twee uurtjes langer series kijken.

Slaap is echt het belangrijkste voor je weerstand, dus volg deze tip in ieder geval op.

Blijf bewegen

Je kunt door de gedeeltelijke lockdown misschien niet meer naar je sportschool, maar het is voor je weerstand heel belangrijk om toch te blijven bewegen.

Op het moment van schrijven mogen we nog buiten fietsen en hardlopen, dus dat is een goede optie om meteen ook wat buitenlucht in te ademen (maar houd gepaste afstand van anderen).

Verder kun je thuis gemakkelijk yoga en thuisworkouts doen. Doe bijvoorbeeld onze Corona 100 push ups challenge.

Minder roken

Rokers lijken vaker besmet te raken met het Corona-virus en ze lijken ook vaker zwaardere klachten te hebben (bron). Dit zou komen omdat roken slecht is voor je algemene weerstand en voor je longen.

De Corona-epidemie is dus een goede reden om even wat minder te roken. Misschien kun je deze gelegenheid zelfs aangrijpen om helemaal te stoppen met roken; dan kom je sterker uit de Corona-crisis dan je erin ging. (Maar let op dat je stoppoging je niet teveel stress oplevert want dat is ook weer niet goed voor je weerstand.)

Let op je hygiëne

Het is niet voor niets dat het RIVM adviseert geen handen te schudden en je handen meerdere keren per dag 20 seconden te wassen. Door goede basishygiëne maatregelen was je veel virussen gewoon van je af.

In Italië doen ze hun schoenen buiten uit en gooien ze hun kleren in de was als ze buiten zijn geweest. Op het moment van schrijven hoeft dat nog niet van het RIVM, maar voor de zekerheid kun je bijvoorbeeld binnen je schoenen uit houden.

Eet gevarieerd

Gevarieerd eten is natuurlijk gewoon goed voor je weerstand. Eet groentes, fruit, volkorenproducten, enzovoorst, enzoverder.

Vitamine C?

Vitamine C schijnt dus totaal niet te helpen tegen Corona (bron). Maar volgens mij kan het ook geen kwaad, dus ik neem het lekker wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *